Temat: Zabawy komiksowe
Dzisiaj robimy przerwę od lekcji i nauki. Proponujemy Wam kilka naszych, autorskich, komiksowych zabaw, które przetestowaliśmy podczas warsztatów z dziećmi i młodzieżą. I właśnie dlatego przedstawiamy te pomysły - bo doskonale sie sprawdziły!
Zabawa 1 - KOMIKSOWY DZIENNIKARZ
Czy wiecie, że pierwszy komiks ukazał się w gazecie? Było to ponad sto lat temu w Stanach Zjednoczonych. Komiksem tym był Yellow Kid - do tego tematu jeszcze wrócimy (no bo Yellow Kid był to komiks w formule, jaką znamy teraz, czyli teksty w dymkach, ale historyjki obrazkowe z podpisami ukazywały się dużo wcześniej). Ale dzisiaj interesuje nas to, że KOMIKS URODZIŁ SIĘ W GAZECIE. No właśnie - kto pracuje w gazecie? Dziennikarze. Jak pracują dziennikarze? Szybko! Są cały czas w ruchu, działają, biegają, zapisują, fotografują. I teraz zamienicie się w Komiksowych Dziennikarzy! W zabawie muszą uczestniczyć co najmniej dwie osoby, ale im więcej, tym fajniejsza zabawa!
Jedna (lub więcej osób) rysuje na kartce cztery, puste kadry:
Osoba prowadząca zabawę ma swój, gotowy komiks. Ta osoba może narysować własny, 4-kadrowy komiks lub posłużyć się naszą propozycją, zamieszczoną poniżej. Ważne jest, aby osoby, które mają puste 4 kadry nie widziały wypełnionego, 4-kadrowego komiksu!
Zaczynamy zabawę. Osoba, która ma gotowy komiks, nie pokazując go reszcie, zaczyna zdawać relację. Mówi (przykładowo): Proszę państwa, w kadrze pierwszym mamy piękną pogodę. Po niebie płyną białe chmurki, świeci słońce, a na ziemi rośnie sobie drzewo... Uwaga, nagle w kadrze drugim zbierają się czarne chmury, które przesłoniły słońce... I tak dalej! Osoba, która zdaje relację, opisuje jak najdokładniej swój komiks, a przy okazji CAŁY CZAS JEST W RUCHU! Chodzi o to, aby rysujący poczuli się jak prawdziwi dziennikarze - ale tym razem, zamiast notowania lub pstrykania fotek - rysowali swój komiks z miejsca zdarzenia. Na końcu wszyscy dziennikarze porównują swój komiks z oryginałem. Polecamy bawić się w parku przy pięknej pogodzie!
Zabawa 2 - KOMIKSOWY GPS
Skąd wziąć pomysł na komiks? Odpowiedzią niech będzie zabawa: Komiksowy GPS. Przygotujcie sobie puste kadry (co najmniej dwa, ale może być więcej):
Wyjdźcie na podwórko lub do parku. teraz kierując się naszym GPS-em, wykonujcie polecenia. Uwaga! Ważne, aby podczas tej zabawy w pobliżu nie było żadnej drogi ani ulicy, po której przemieszczają się rowery lub samochody. Zadbajcie o bezpieczeństwo!
Zabawa: START!
Zakręćcie się 3 razy dookoła siebie i słuchajcie - komiksowy GPS zaprowadzi Was do miejsca - pomysłu - to, co tam znajdziecie, zamieńcie na komiks!
-idź prosto 10 kroków i obróć się w lewo
-idź prosto 5 kroków i obróć się w prawo
-na jednej nodze przeskocz 10 kroków i usiądź / obróć się w lewo. Usiądź.
To, co zobaczycie w najbliższej okolicy, to WASZ GŁÓWNY BOHATER KOMIKSU! Narysujcie go w pierwszym kadrze.
Ruszamy dalej:
-wstań, idź do tyłu 7 kroków / obróć się w prawo
-idź prosto, odliczając 25 stopek / w tył zwrot
-5 skoków żabką do przodu i stań na jednej nodze jak bocian / rozejrzyj się za pomysłem
To, co znajdziecie teraz blisko siebie, narysujcie w swoim komiksie jako tło oraz elementy dodatkowe.
Ruszamy dalej:
-10 kroków do przodu / 3 kroki do tyłu, obróć się w lewo
-drzewny magnes: wyciągnij lewa rękę / dotknij lewą ręką najbliższego drzewa / obejdź drzewo trzy razy dookoła
To, co zobaczycie teraz, to może być PRZECIWNIK waszego bohatera. Narysujcie go w swoim komiksie.
Usiądźcie teraz pod najbliższym drzewem i narysuj to, co zobaczyliście / przeżyliście podczas tej dziwnej podróży z komiksowym GPS-em :)
Dobrej zabawy!
Ministerstwo Komiksu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz